پیام مازند

آخرين مطالب

ارتباطات کوانتومی| اینترنتی سوار بر بسته‌های نور اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - بسیاری از آینده‌پژوهشان معتقدند که آینده اینترنت و ارتباطات رایانه‌ای از مسیر مکانیک کوانتومی می‌گذرد. امروزه، بسیاری از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در سراسر جهان مشغول توسعه نمونه‌های اولیه‌ای از شبکه کوانتومی هستند. شبکه‌ای ارتباطی که از بعضی اصول فیزیک کوانتومی برای انتقال بسته‌های اطلاعاتی از یک سر جهان سوی دیگر دنیا استفاده می‌کند و به لطف این شبکه، در آینده‌ای نه‌چندان‌دور، داده‌های ما با سرعت نور در اینترنت حرکت خواهند کرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
مکانیک کوانتومی نظریه‌ای در فیزیک است که رفتار سامانه‌هایی را با ابعاد اتمی یا زیراتمی توصیف می‌کند که قوانین مکانیک کلاسیک و الکترومغناطیس برای آنها تأیید نشده است و تنها نظریه‌ای است که برپایه اصولی چون عدم‌قطعیت و درهم‌تنیدگی و پدیده‌هایی چون کوانتیزه‌شدن، ماهیت دوگانه و تونل‌زنی می‌تواند رفتار ماده را در دنیای میکروسکوپی توضیح دهد. اما شبکه کوانتومی چیست و چگونه کار می‌کند؟
***
شبکه کوانتومی چیزی بیش‌از اشتقاق رمزنگاری کوانتومی نیست که به‌عنوان فناوری جدیدی از بستر ارتباطات کوانتومی و محاسبات کوانتومی استفاده می‌کند و دست‌کم از دیدگاه نظری اطمینان می‌دهد کاربرانی که خارج از مسیر ارتباطی میان دو گره شبکه‌ای هستند نمی‌توانند داده‌های مبادله‌شده میان این دو گره را رمزگشایی کنند. پس، می‌توان گفت که پیش‌از هرچیز شبکه‌های کوانتومی بسیار ایمن هستند و احتمال سرقت داده‌ها از آنها بسیار پایین است. داده‌های کوانتومی اساسا از فوتون‌هایی تشکیل شده‌اند که با بهره‌برداری از شیوه درهم‌تنیدگی کوانتومی- که به‌عنوان همبستگی کوانتومی هم شناخته می‌شود- می‌توانند اطلاعات مربوط به یک حالت کوانتومی خاص یک سامانه را منتقل کنند.
اساس ارتباطات در یک شبکه کوانتومی در گرو بیت کوانتومی یا کیوبیت است. کیوبیت‌ها بسته‌های اولیه اطلاعاتی هستند که تطبیق‌پذیری بیشتری نسبت به بیت‌های یک شبکه رایانه‌ای عادی دارند. درواقع، شبکه‌های رایانه‌ای معمولی فقط می‌توانند مقدار کاملا تعریف‌شده‌ای از اطلاعات را در بسته‌های متشکل از صفر و یک یا روشن و خاموش یا باز و بسته فرض کنند در‌حالی‌که کیوبیت‌ها قادرند این مقادیر را همپوشانی کنند و به عبارت دیگر هم‌زمان صفر و یک یا روشن و خاموش یا باز و بسته را شامل شوند. این عدم‌قطعیت اساسی به‌دلیل اصل فیزیک کوانتومی است که به اصل عدم‌قطعیت هایزنبرگ معروف است. از این اصل، تناقض معروف گربه شرودینگر نشات می‌گیرد که بیان می‌کند تا زمانی‌که درِ جعبه‌ای را که گربه‌ای داخل آن است باز نکنیم نمی‌توانیم بفهمیم که گربه زنده است یا مرده و بنابراین، تا قبل‌از بازشدن در جعبه گربه هم می‌تواند زنده و هم می‌تواند مرده باشد. این ویژگی‌های شگرف به شبکه‌های کوانتومی اجازه می‌دهند تا اطلاعات را به شیوه‌ای بسیار امن‌تر انتقال دهند و حجم بیشتری از داده‌ها را نسبت به شبکه‌های سنتی پردازش کنند.

پیام مازند

شبکه کوانتومی چگونه کار می‌کند؟
تبادل داده‌ها همان‌طورکه پیشتر ذکر شد با اصول درهم‌تنیدگی کوانتومی یا درهم‌تافتگی کوانتومی اداره می‌شود. در چنین سامانه‌ای داده‌ها با بهره‌برداری از خواص فیزیکی اتم‌ها منتقل می‌شوند. به‌لطف اتم‌ها می‌توان دو حالت تحریک الکترونیکی بسیار متمایز را از هم تشخیص داد. به‌طوری‌که، وقتی یک اتم، برای مثال با لیرز، تحریک می‌شود فوتونی آزاد می‌کند که این فوتون‌ حامل اطلاعات است و به محض برخورد با اتم دیگر، این اطلاعات را به اتم دوم منتقل می‌کند و این اتم به‌طور موثری وضعیت کوانتومی اتم اصلی را بازتولید می‌کند و به‌این‌ترتیب، فرایند انتقال داده‌ها پیش می‌رود.
اولین آزمایش‌های شبکه‌های کوانتومی
دقیقا همان‌گونه‌که درمورد اینترنت رخ داد، سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی (دارپا) اولین نمونه‌های اولیه شبکه کوانتومی را هم به‌وجود آورد و پس‌از آن، سایر نهادها و موسسه‌های پژوهشی و دانشگاهی هم مشغول توسعه نمونه‌های مشابهی هستند. برای‌مثال، سال 2012 موسسه ماکس پلانک آلمان بااستفاده از شبکه کوانتومی موفق شد داده‌ها را به‌طول تقریبی 60 متر انتقال دهد. طی این آزمایش که نتایج آن در نشریه تخصصی نیچر منتشر شد، دانشمندان از دو اتم روبیدیم که در حفره‌های نوری بازتابنده به دام افتاده بودند استفاده کردند. دو اتم، درواقع دو گره شبکه، در عمل، ازطریق کابل فیبری نوری به هم متصل شدند که فوتون‌های مسئول حمل اطلاعات در طول آن حرکت می‌کردند. با بهره‌برداری از اصول درهم تنیدگی کوانتومی، هربار که یکی از دو اتم با نور لیزر تحریک می‌شد، فوتونی ساطع می‌کرد که قادر به حمل کیوبیت اطلاعات مربوطه بود. به‌طورخاص، حالت قبطش یا پلاریزه‌شدن اتمِ به‌دام‌افتاده ازطریق فوتون بی هیچ تغییری به اتم دیگر منتقل می‌شد. از سوی‌دیگر، اتم دوم، زمانی‌که فوتون به آن برخورد می‌کرد، همان قطبش اتم اول را لحاظ و این‌گونه کیوبیتِ اطلاعات ارسالی را دریافت می‌کرد.

پیام مازند

فیبر نوری دریچه‌ای برای شبکه کوانتومی
از اولین آزمایش تا امروز، شبکه کوانتومی به‌لطف مطالعات و پژوهش‌های مختلفی که با هدف شناسایی بهترین مواد و امیدوارکننده‌ترین فناوری‌ها برای تبدیل این شبکه به واقعیتی روزمره انجام می‌شوند، روزبه‌روز شکل فزاینده‌ای به خود گرفته است. دانشمندان، با کمک شبکه‌های فیبر نوری که برای اینترنت عادی موجود است در تلاش‌اند تا بسته‌هایی از اطلاعات ذخیره‌شده در پالس‌های نور را به فواصل دورتر حمل کنند.
برای‌مثال، در اکتبر 2020، ادن فیگوروآ، استادیار فیزیک دانشگاه استونی‌بروک در آمریکا اعلام کرد که با موفقیت شبکه‌ای کوانتومی را توسعه داده است که قادر به انتقال بسته‌های اطلاعات در فواصل طولانی است. توسعه‌ای که می‌تواند گامی مهم برای ایجاد چیزی باشد که از آن به‌عنوان زیرساخت اینترنت کوانتومی یاد می‌شود. یعنی اینترنت سریع‌تر و ایمن‌تر دربرابر حملات هکرها.
فیگوروا و همکارانش شبکه‌ای کوانتومی را با انتقال اطلاعات ازطریق کابل‌های فیبر نوری ایجاد کردند و یک فوتون را فقط درمدت زمان چند میکروثانیه از دانشگاه استونی بروک به آزمایشگاه ملی بروکهوون که در فاصله حدود 130 کیلومتری قرار دارد ارسال کردند.
اما تیم فیگوروآ تنها گروهی نیست که استفاده از فیبر نوری را برای ایجاد شبکه کوانتومی بررسی می‌کند. در ژانویه 2021 مورد جدیدی، این‌بار در آزمایشی با همکاری آزمایشگاه فرمی (فرمی‌لب) و دانشگاه شیکاگو به ثبت رسید. در این آزمایش، پژوهشگران توانستند بسته‌های اطلاعاتی ذخیره‌شده در پالس‌های نور را ازطریق یک اتصال فیبر نوری به طول 44 کیلومتر با بازده 90 درصد انتقال دهند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/781048/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سد میجران رامسر سرریز کرد

بندر امیر آباد، یکی از مهمترین پروژه‌های شرق استان مازندران است

تداوم یک اتفاق تلخ برای استقلال در قائم شهر

بزرگداشت رییس‌جمهور شهید و همراهان وی در حوزه کمالیه خرم‌آباد

فعالیت‌های دریایی در خزر ممنوع شد

شاعرانه/ که می‌بوی مشک آید از جویبار

هشدار صندوق بین‌المللی پول: ایتالیا باید برای مهار بدهی‌های رو به افزایش خود اقدام فوری کند

نقدی بر سریال قطب شمال با سرمایه گذاری گروه پارس پندار نهاد

انتقاد «اسکارلت جوهانسون» از شباهت صدایش با ChatGPT

ساخت سریالی جدید به نام «آخرین شاه» درباره حکومت محمدرضا شاه پهلوی در نتفلیکس

دختر امینم ازدواج کرد! برگزاری مراسم عروسی هیلی جید اسکات با ایوان مک کلینتاک

شهرام حقیقت‌دوست پلیس شد

منظرۀ پشت سر «مونالیزا» کجاست؟

حلقه سکوت نساجی به احترام شهدای بالگرد

قاتل سه برادر در مازندران دستگیر شد

هشدار صندوق بین المللی پول درباره بدهی دولت ایتالیا

نحوه گله کردن سعدی

بارش باران و لغزندگی راه های استان البرز

دستگیری قاتل 3 عضو یک خانواده در گلوگاه

هرچی سنگه به پای لنگه!

دستبرد 10 میلیارد تومانی به دلار‌های تاجر سرشناس تهران

محدودیت‌های رفت‌ و آمد در جاده‌های مازندران

دستگیری سارقان 10 میلیارد تومانی در تهران؛ انتقام‌گیری از تاجر با جعل عنوان مامور

مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در دانشگاه پیام‌نور شیراز برگزار شد

هرچی سنگ به پای لنگه!

صحت انتخابات حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی تأیید شد

بازدید استاندار لرستان از بازار خرم‌آباد

تأکید استاندار لرستان بر نظارت بیشتر مدیران اصناف بر بازار

دستگیری عامل قتل سه عضو یک خانواده در گلوگاه

مدیران اصناف بر قیمت‌ها نظارت دقیق داشته باشند

قاتل 3 عضو یک خانواده در گلوگاه دستگیر شد

استاندار لرستان: مدیران اصناف بر قیمت‌ها نظارت دقیق داشته باشند

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده کندوان

دستگیری عامل قتل 3 برادر

هشدار دریایی به فعالان دریای خزر

دعوت 5 ورزشکار مازندرانی به اردوی تیم ملی کبدی

قتل 3 برادر در گلوگاه مازندران؛ قاتل دستگیر شد

خواندن داستانی زیبا توسط سروش صحت

دستگیری عامل قتل سه عضو یک خانواده در مازندران

عامل قتل 3 عضو از اعضای یک خانواده دستگیر شد

حرف‌های جنجالی کارگردان مشهور آمریکایی در کن

دستور ویژه استاندار مازندران برای تکمیل زباله سوز مرکز استان

پیام تسلیت مدیر عامل صندوق قرض الحسنه شاهد به مناسبت شهادت رئیس محترم جمهور و همراهان ایشان

کشف بیش از 3 هزار عدد قرص غیرمجاز در نکا

اشک شوق و اندوه مازندران تنها در فاصله دو روز

چه کسانی مانع اجرای طرح پزشک خانواده هستند؟ / بررسی شواهدی از ردپای پول‌های درشت

برنامه جدید لیگ برتر / جمعه نساجی – استقلال

بلند شدن صدای سوت کارخانه نساجی مازندران در صبح شهادت آیت‌الله رئیسی

آیت االله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جهادی و مردمی که در قلب مردم جای دارد.

من چه گویم که غریب است دلم!